Aalto IT Help

View content in another language: English

Sovelluspaketointi

Sovellusjakelu keskitetysti ylläpidettyihin Windows-, Linux- ja MacOS-työasemiin pyritään tekemään pääsääntöisesti automaatiolla. Jotta sovelluksia voidaan näin jaella, ne pitää ensin valmistella IT:n toimesta paketeiksi.

Mikäli haluat keskitettyyn jakeluun uuden sovelluksen tai uuden version jo saatavilla olevasta sovelluksesta, ja siihen on hankittuna usean työaseman käyttöön riittävä lisenssi tai sovellus on ilmainen:

  1. Tarkista ensin, ettei sovellus ole jo saatavilla (Windows, MacOS, Linux)
  2. Selvitä miten sovellus halutaan asennettavaksi mikäli se halutaan tehdä oletusasennuksesta poikkeavasti. Selvitä myös, mistä asennusmedia ja mahdolliset asennusohjeet voidaan ladata ja tähän mahdollisesti tarvittavat tunnukset.
  3. Mikäli sovelluksen asentamiseksi tarvitaan medioita, asetus- tai lisenssitiedostoja tai pitempiä ohjeita mitä IT ei voi ladata itse, kopioi ne verkkohakemistoon \\work.org.aalto.fi\common\software-upload\oma_käyttäjätunnus\sovelluksen_nimi. Huomaa, että voit itse luoda nuo hakemistot.
  4. Täytä paketointipyyntölomake kohdissa 2 ja 3 kerätyillä tiedoilla. Lue lomakkeen kenttien yhteydessä olevat [?] ohjetekstit. Lomake on englanniksi, mutta voit kirjoittaa siihen myös suomeksi. Täytetystä ja lähetetystä lomakkeesta syntyy uusi tiketti eSupport-järjestelmään ja saat tästä automaattisesti kuittauksen. Aalto IT ottaa tehtävän työjonoon pyynnön tarkistettuaan.

Tee pyyntö hyvissä ajoin, mielellään kuukausi ennen tarvetta. Aalto IT ei välttämättä ehdi valmistella pakettia muutamassa päivässä, koska paketointi on erityisosaamista vaativaa työtä, jossa on oma työjononsa. Työn määrä vaihtelee suuresti sovelluksesta riippuen. Paketointipyyntö tulee aina tehdä lomakkeen kautta, jotta saamme varmasti tarvittavat tiedot ja pystymme priorisoimaan työjonoa.

 

Käytämme yhteystietoja vain, jos tarvitsemme lisätietoja palautteeseen liittyen.
Tämä lomake on tarkoitettu vain ohjeesta annettavaan palautteeseen. Jos sinulla on ongelmia IT-palveluiden käytössä, ota yhteyttä: servicedesk@aalto.fi