Aalto IT Help

View content in another language: English

Skype for Business: Pikaopas

Microsft Teams tulee korvaamaan Skype for Busineksen. Tutustu Teamsiin.

Skype for Business -sovelluksen englanninkielinen versio löytyy automaattisesti kaikilta Aallon Windows- ja Mac-tietokoneilta.

Internetpohjaisia palveluita koskevat ehdot Aalto-yliopistossa: Palvelun käyttöä koskevat ehdot

Skype for Business -valikkonäkymä

SfB- Quick guide1

Kirjautuminen

  1. Kirjaudu Aalto-yliopiston tietokoneelle (Windows tai Mac) Aallon käyttäjätunnuksella sekä salasanallasi.
  2. Löydät Skype for Business -sovelluksen käynnistysvalikosta joko Ohjelmat kohdasta (Windowsissa), tai käynnistysvalikon haulla.

Tilatiedon muuttaminen

Tilatieto näkyy kaikille Aaltolaisille, joilla sovellus on käytössä sekä niille Aallon ulkopuolisille käyttäjille, jotka käyttäjä on itse määrittänyt kontaktilistaansa.Tilatieto tulee oletusarvoisesti kalenteristasi ja voit muuttaa sitä itse.

  1. Valitse alasvetovalikko nimesi alta (pieni musta nuoli).
  2. Klikkaa haluamasi tila päälle (esim. Available, Busy, Do not distrub...).

Viestin kirjoittaminen keskusteluikkunassa

  1. Kirjoita kohtaan Find someone henkilön nimi, jolle haluat laittaa viestiä ja paina sen jälkeen joko näppäimistöltä enter tai ikkunassa olevaa 'suurennuslasi'-kuvaketta.
  2. Haku tuo etsimäsi henkilön nimen hakutuloksiin. Klikkaa henkilön nimeä, jolloin keskusteluikkuna avautuu eteesi.
  3. Kirjoita viestisi viestilaatikkoon, ja kun haluat lähettää viestin, paina enter.
    SfB- Quick guide2

Skype-yhteystiedon lisääminen Skype for Business -sovellukseen

Skype for Business -sovellukseen on mahdollista lisätä henkilöitä, jotka käyttävät ainoastaan Skypeä.

  1. Lisää Skype-kontakti oikealta valikkoriviltä pienen ihmisikonin kohdalta. Kun laitat hiiren ikonin kohdalle, ilmestyy teksti Add a contact, create a group, customize the contacts list.
  2. Klikkaa Add a Contact Not in My Organization.
  3. Valitse sitten Skype.
  4. Hae henkilön tiedot ja hyväksy hänet kontaktiksi.
  5. Yhteyshenkilö on nyt lisätty listaan.
    SfB- Quick guide3

Kokouskutsun tekeminen

TAPA 1

Yksi kätevimmistä tavoista tehdä Skype for Business kokouskutsu on käyttää hyväkseen Outlookin kalenteritoimintoa.

  1. Avaa Outlook.
  2. Valitse Outlookista Kalenteri.
  3. Valitse kalenterin yläpalkista New Skype Meeting. (Jos linkki puuttuu, mene:  File Options Add-ins Go… > ValitseSkype meeting Add-in for Microsoft Office 2016 OK.)
  4. Lähetä kokouskutsu kuten normaalistikin. Huomaa, että linkki Join Skype Meeting näkyy viestikentässä. Kokouskutsun vastaanottajat pääsevät osallistumaan kokoukseen käyttämällä viestikentässä olevaa linkkiä. Mikäli kokouskutsun vastaanottajalla ei ole Skype for Businesta asennettuna, toimii tämä linkki silloin selainikkunan kautta.

TAPA 2

Voit lähettää kokouskutsun myös suoraan Skype for Business -sovelluksesta alla olevan kuvan mukaisesti.

SfB- Quick guide4

Uloskirjautuminen

1.Valitse ratas-symboli oikeasta yläkulmasta. File kautta.

2. Valitse File alasvetovalikosta ja sen jälkeen Sign out.

Sulkeminen

1.Valitse ratas-symbolista File ja sen jälkeen Exit.

Kun toisella osapuolella on käytössä Skypen ilmaisversio

Jos toinen osapuoli käyttää Skypen ilmaisversiota, täytyy se päivittää uusimpaan versioon. Yhteys Aallon Skype for Business -sovellukseen ei toimi vanhemmilla versioilla.

  • Skypen ilmaisversiosta pystyy hakemaan Aalto-yliopistossa toimivan henkilön Skype for Business tiedot vain, jos tietää henkilön "aalto.fi" sähköpostiosoitteen. Nimellä hakeminen ohjelmassa ei anna yhteysosoitetta. Skypen ilmaisversiosta lähetetty kontaktipyyntö ei näy Business-versiossa - ilmoitus tulee näkyviin vasta silloin, kun yhteyspyynnön jälkeen yrittää ottaa yhteyttä neuvotteluosapuoleen.
  • Skypen ilmaisversio ei osaa lukea Skype for Busineksen tilatietoja, jos näitä ei ole avattu ulospäin. Skype for Busineksen käyttäjien tilatiedot näkyvät kuluttajille tarkoitetussa Skypessä muodossa "Ei ole kirjautuneena Skype for Businekseen", vaikka näin ei olisi.

Katso video

 

Käytämme yhteystietoja vain, jos tarvitsemme lisätietoja palautteeseen liittyen.
Tämä lomake on tarkoitettu vain ohjeesta annettavaan palautteeseen. Jos sinulla on ongelmia IT-palveluiden käytössä, ota yhteyttä: servicedesk@aalto.fi