Aalto IT Help

Resurssipostilaatikon avaaminen Mac Mailiin

Voit lisätä resurssipostilaatikon Mac Mailiin omana tilinään henkilökohtaisen postilaatikkosi rinnalle. Jos henkilökohtainen laatikkosi on lisätty Exchange-tilinä niin resurssipostilaatikko pitää lisätä IMAP-tilinä, sillä Mac Mail ei tue useampaa Exchange-tiliä. Kun resurssipostilaatikko lisätään IMAP-tilinä Mac Mailiin on prosessi aivan sama kuin henkilökohtaisen laatikonkin lisäämisessä, mutta käyttäjätunnus syötetään muodossa: aalto\omakäyttäjätunnuksesi\resurssilaatikko

Poistettujen sähköpostiviestien palauttaminen

Käyttäjä pystyy itse palauttamaan postilaatikostaan pysyvästi poistamiaan objekteja (esim. viestit, kontaktit, yms.) Recover deleted items toiminnolla. Tämä ominaisuus on käytettävissä 60 vrk poiston jälkeen. Kun poistat viestin Delete-näppäimellä tai Outlookin Delete-painikkeella, menee viesti roskakoriin (Deleted Items). Täällä viesti säilyy niin kauan, kunnes poistat sen sieltä pysyvästi. Voit myös määrittää roskakorin asetukset siten, että se tyhjenee, kun Outlook suljetaan.

Resurssipostilaatikon avaaminen Thunderbirdiin

Voit lisätä resurssipostilaatikon Mozilla Thunderbirdiin omana tilinään henkilökohtaisen postilaatikkosi rinnalle. Resurssipostilaatikko tarkoittaa postilaatikkoa, joka on mm. jonkin yhteisön tai projektin yhteiseen käyttöön tarkoitettu postilaatikko. Resurssipostilaatikosta käytetään myös nimeä organisaatiopostilaatikko. Resurssipostilaatikon avaaminen onnistuu mail.aalto.fi kautta eikä sitä tarvitse avata imap.aalto.fi -proxyn avulla.

Resurssipostilaatikon avaaminen Mac Outlookkiin

Voit lisätä resurssipostilaatikon Mac Outlookkiin omana tilinään henkilökohtaisen postilaatikkosi rinnalle. Resurssipostilaatikolla tarkoitetaan sähköpostilaatikkoa, joka ei ole henkilökohtainen sähköpostilaatikko vaan jonkin yhteisön tai projektin yhteiseen käyttöön tarkoitettu sähköpostilaatikko. Resurssipostilaatikosta käytetään myös nimeä organisaatiopostilaatikko. 1. Avaa Outlook. 2. Valitse Outlook-valikosta Preferences. 3. Avaa Accounts.

Aalto-sähköpostiosoitteiston käyttöönotto Thunderbirdissä

Kun olet määritellyt Mozilla Thunderbirdin käyttämään IMAP:lla Aalto-sähköpostia, ei sinulla ole käytössäsi oletusarvoisesti Aallon sähköpostiosoitteistoa, etkä voi esim. hakea osoitekirjasta Aallon henkilöiden sähköpostiosoitteita. Vastaavasti kun kirjoitat osoitetta, ei Thunderbird osaa automaattisesti täydentää Aallon sähköpostiosoitteita. Voit korjata tämän määrittämällä Thunderbirdiin lisäämäsi Aallon postitili käyttämään Aalto-osoitteistoa alla olevien ohjeiden avulla.

Oletuskansioiden määrittäminen Thunderbirdissä

Mozilla Thunderbird käyttää oletusarvoisesti paikallisia kansioita tallentaessaan mm. lähetetyt viestit (Sent), poistetut viestit (Trash) tai roskapostit (Junk). Aallon postijärjestelmässä nämä palvelimella olevat oletuskansiot ovat eri nimisiä ja siksi onkin tärkeää, että Thunderbirdin käyttöönotossa määritellään erikseen Thunderbird käyttämään näitä palvelimella olevia kansioita.

Tilin lisääminen Thunderbirdiin: virheilmoitus

Jos Thunderbird-ohjelman sähköpostin lähetys ei toimi oletusasetuksilla, ja saat seuraavanlaisen virheilmoituksen: Sending of the message failed.The Kerberos/GSSAP ticket was not accepted by the Outgoing server (SMTP) mail.aalto.fiPlease check that you are logged in to the Kerberos/GSSAPI realm korjaat tilanteen vaihtamalla valikkopalkista autentikoinnin talletetuksi salasanaksi. 1. Valitse Edit  ja Properties. 2. Valitse ensin Outgoing Server SMTP ja sen jälkeen tilisi.

Tilin lisääminen Thunderbirdiin

Parhaan käyttökokemuksen Aalto-sähköpostista saat käyttäessäsi sähköpostia Microsoft Outlookilla. Kyseistä ohjelmaa ei kuitenkaan ole saatavissa kaikille käyttöjärjestelmille. Vaihtoehtoina on käyttää Outlookin selainversiota webmailia (https://mail.aalto.fi) tai Mozilla Thunderbirdiä. Aalto IT voi tarjota tukea Thunderbirdin käyttöön ns. Best effort -menettelyllä, mutta Thunderbirdin käyttöä ensisijaisena sähköpostiohjelmana ei suositella.